همشهری آنلاین: مستند « تنگی نفس» با موضوع همسران شهدای حادثه منا ساخته فرود عوض پور عصر امروز از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، در آستانه سالگرد حادثه منا ، شبکه مستند اقدام به ساخت برنامه‌ای با عنوان «بیت عتیق» كرده كه در بخشي از آن مستند « تنگي نفس» پخش خواهد شد.

اين مستند كه محصول انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس است، اولین اقدام مستندسازان ایرانی برای نشان دادن این فاجعه انسانی است.

فرود عوض پور پيش از اين به مهر درباره مستند گفته بود كه « دو روز بعد از فاجعه «منا» ساخت این مستند را آغاز کردیم، «تنگی نفس» در دو شهر تهران و قائم شهر فیلمبرداری شده است. انتخاب شهرستان قائم شهر به این دلیل بود که یک کاروان ۵۰ نفره شامل ۲۵ زوج از این شهر به سفر حج می روند و بعد از فاجعه «منا»، تنها ۲۵ نفر که شامل زنان کاروان بودند به کشور باز می‌گردند.»

این مستندساز با اشاره به اینکه به دلیل شلوغی و گرمای هوا مردان روز و زنان شب ها به «رمی جمرات» می روند و به همین دلیل زنان این کاروان زنده مانده و بدون همسران خود به کشور باز گشتند، توضیح داد: ۲۵ خانم بازمانده از این کاروان روایتگر این فاجعه بزرگ هستند و در کنار آن از اظهار نظر شاهدان عینی نیز استفاده شده است. تعدادی از خانم های این کاروان بعد از شنیدن خبر فاجعه، به محل حادثه می روند و در بیمارستان ها و سردخانه ها به دنبال همسران خود می گردند. این خانم ها از بخشی از اتفاقات و حاشیه‌های رخ داده در منا فیلمبراری کرده اند که از این تصاویر در این مستند استفاده شده است.

وی تاکید کرد: تصاویر آرشیوی به کار رفته شده در این مستند، برای اولین بار به نمایش گذاشته می شود و در این اثر ۶۰ دقیقه ای ۸ دقیقه تصویر آرشیوی که توسط بازماندگان گرفته شده است، می‌بینیم.

تحقيق و پژوهش اين اثر به عهده احمد جعفري چمازكتي يكي از روزنامه نگاران ايراني است كه بعد از پخش مستند به همراه كارگردان درباره روند توليد آن در ميزگردي صحبت خواهد كرد.

کد خبر 345725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha